١٩‏/١٢‏/٢٠٠٦

الرهان الخاسر




لا تراهن إلا علي نفسك مش بس عشان الرهان حرام لكن لأن أي رهان آخر هو رهان خاسر , لا تراهن علي صديق أو قريب أو بعيد ,لا تراهن علي ردود أفعال أي شخص مهما كنت واثق فيه ,عارف ليه عشان أكيد هتخسر ,لا يوجد اي مكسب من الرهان علي أي شخص لأنه مفيش مكسب, حتي لو أصبت الرهان فأنت لن تربح أي شيء سوء أنك راهنت علي شخص و نجح, هل تري أي مكسب في هذا الرهان؟.

في الفترة الأخيرة راهنت كثيراً, راهنت أن صديقي سيبقي صديقي مهما حدث و كانت النتيجة الخسارة الحتمية لأن كل شخص له حساباته الخاصة التي قد لا تتوافق مع حساباتك ,و النتيجة أنك تخسر , قد يكون صديقك صديق فعلي و يحبك حب حقيقي و لكن قد تراهن عليه في موقف ما و تجد ان هذا الشخص أختلفت حساباته عن حساباتك و بالتالي أنت الخاسر , راهنت في الفترة الماضية علي رؤساء كنت قد تصورت أن العمل معهم و الوثوق فيهم أمر بديهي فراهنت علي مواقفهم و خسرت الرهان ليس لأنهم تخلوا عن شيء ما و لكن لأن حساباتهم أختلفت عن حساباتي و كانت النتيجة الحتمية الخسارة و أكتشفت أني إذا راهنت علي أي شخص فأنا الخاسر الوحيد و لو كنت مغرم بالرهان فعليك بنفسك فقط فذلك هو الرهان الوحيد الفائز حتي لو خسرت هذا الرهان فقد أكتسبت خبرة في الخسارة و تعلمت أخطائك أما أن تراهن علي أي شخص مهما كانت درجة وثوقك به فالنتيجة حتمية عاجلة أو أجلة الخسارة شيء مؤكد أكثر من بقاء الريس علي الحكم حتي الموت , لا أدعو الناس لعدم الوثوق في أصدقائهم و لكن أدعوهم لعدم المراهنة علي أي شخص لأن مهما كانت قرب هذه الشخصية منك و من صفاتك فإن الله قد وضع أختلافت بينكم و أعتقد أن الطريقة الوحيدة للحفاظ علي الأصدقاء هو عدم المراهنة عليهم أو علي مواقفهم , عندما تريد أتخاذ موقف ما لا تنظر إلي ردود أفعال الناس و لا تراهن علي ردود أفعالهم أو مواقفهم فالرهن يا صديقي خاسر خاسر و الله أعلم

هناك ١١ تعليقًا:

We2am يقول...

e7m..howa feh eh bzzabt? :D
la2 tab3an msh shr6 ..enta mmkn matrahensh 3la ay 7ad..enma fe nas mhma 7asl enta wasq mn ara2ha w mwaqfha..enma felnhaya el2mor bt7'tlf wel zroof kaman..
22olk..e7na a7'rna nrahn 3la ezazt "peps"3al borsa :D

أحمد فؤاد الدين يقول...

عندك حق و الله اخيرنا ازازة بيبسي

Amira Hassan يقول...

أمممممممممممم...انت عندك حق صعب انك تلاقي حد تثق فيه...بس فاكر لما قلت لك انا بثق في مين جدا...و فاكر لما قلت لك ان اللي بثق فيهم بقوا اتنين انت منهم...ياترى بقى انت مش ممكن تراهن عليا انا يا احمد...؟؟؟

أحمد فؤاد الدين يقول...

من الواضح أنك ما قرتيش الموضوع يا حبيبتي أنا كاتب إن الحاجة الوحيدة اللي الواحد ممكن يراهن عليها هي نفسه يعني أنت جو الرهان ...بحبك يا هبلة

اميرة هشام يقول...

انا معاك يااحمد ان الرهان مينفعش لاي حاجة
مينفعش نراهن غير علي نفسنا
لو احنا يعني مصممين عالرهان وحتي لو راهنت علي نفسك برده احتمال تخسر الرهان لان مين قالك ان علطول نفسك معاك ساعات نفسك ممكن تتنمرد عليك
عشان كدة انا الناس اللي بحبهم اوي مبحاولش افهمهم وعمري متوقعت ليهم ردود افعال ولافكرت اراهن عليهم
تقبلتهم بمميزاتهم وعيوبهم وكل حاجة
تقبلتهم باخلاصهم اليوم ولو جه يوم خيانتهم ليا برده هتقبلهم

LAMIA MAHMOUD يقول...

ردود افعال البشر غير متنبأ بيها .. تصدق ولا حتى نفسك ممكن تتنبأ بافعالها

عشان ما تبقاش حاصرت عليها

عجبتني الدخلة يا احمد

دعاء عادل يقول...

عندك حق يا احمد ناس كتير رهنا عليهم وخسرنا الرهان انا عن نفسى ما بقتش اراهن على حد

dead man يقول...

حتى الرهان علي تفسك مش مضمون لدرجة أنك ممكن تخسرك..

ola salem يقول...

اهلا بك فى عالم البشر
لا راهان إلا على الرهان نفسه
حتى نفسى لا قدرة لى على الرهان عليها
وكعادة البشر فنحن بشر تناسى وستنسى من أجل النسيان
هذا الزحام .. لا أحد

المجد للشيطان من قال لا؟

أحمد فؤاد الدين يقول...

واضح يا جماعة إن الخسارة في الرهان ده رأيكم أمال ليه في ناس زعلت مني لماشافت البوست؟!

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

بص يا فوقش أنا هأقول لك حاجتين

أولا : أنا متفق مع كلامك "جزئيا" .. بمعنى لو راهنت على مواقف بس هتخسر، لكن لو راهنت على حاجة استراتيجية شوية، هتفرق كتير.... مثلا أنا بأراهن عليك إنك هتبقى حاجة كبيرة في يوم من الأيام.. بس مش بأحب أتوقع تصرفاتك .. وهكذا كل أصحابي

ثانيا: أنت كلامك جي على جرح كبير من حيث لا تدري، كانت أول جملة "هي" قالتها لي : "أني بأراهن عليك"... وأنا خسرت الرهان.. عارف ليه؟! مش علشان تصرفت عكس ما كانت هي مراهنة.. علشان هي بمنتهى البساطة ... سحبت الرهان!

التعليقات كلها جميلة.. بس أنا هأرد على تعليق واحد بس.. أحمد يا هواري.. الرهان على حصان رهوان زيك دايما بيكسب.. جايز الحصان تعبان شوية.. بس صدقني أنت لسة حصان رهوان..