٢٧‏/١٢‏/٢٠٠٦

كلهم أصدقائي All My Friends


مش عارف ليه كتير من أصحابي أضايقوا من البوست اللي فات رغم إن البوست مقصود بيه ناس بعينهم و خلاص كان بوست في فترة زعل و خلاص و لكن عشان أصحابي اللي زعلوا عزاز عليا أنا قررت أكتبلهم البوست ده يا رب يفهموا إنه ليهم رغم إني هاكتب أسمائهم(:


من ساعة ما أتولدت .... المعتز بالله ....

المعتز بالله :

طبعاً المعتز بالله دي مش المقصود بيها صفها-كلنا معتزين بالله - لكن ده اسم أول صاحب ليا منذ أن وطئترأسي هذا الكوكب العجيب اه و الله معتز كان صاحبي من حضانة و فضلنا أصحاب كما أزعم لغاية دلوقتي أصل الحضانة بتاعتنا كانت في المدرسة و المدرسة كانت من حضانة لثانوي ففضلنا مع بعض لغاية ما خلصنا الكلية و فضلنا أصحاب بعد كده معتز راجل جدع جداً بيحب أصحابه مهما كانوا بعاد عنه يمكن هو أكثر أصدقائي تضرراً مني بس و الله يا معتز غصب عني مش عارف هي ليه دايما تيجي فيك سامحني يا صديقي العزيز و أخي الأول.

أوائل الألفية الجديدة ...شادي و محمد و هشام ....

ثلاثة من أصدقائي الأعزاء جداً كنا مع بعض في المدرسة برضه بس ما كناش أصحاب قوي



شادي:

كان بيقعد جنبي في الديسك في الشهر اللي بيجيه مصر أصله كان مسافرالسعودية مع أهله و كان بيجي شهر واحد كان أكثر أصدقائي أدباً و طفولية بسبب تربيته المحافظة خاصة انه عاش معظم حياته خارج مصر و كان يتحاشي الصدام مع أي شخص طبعاً الوضع أتغير دلوقتي للعكس ..لا شادي لسه صاحبي بس الهدوء قلب جنان و الأدب قلب **** بس و الله راجل طيب و محترم و جدع قوي و من ساعة ما خلصنا مدرسة بقينا صحاب قوي .


محمد مصطفي :

صديقي الملظلظ اللذيذ اللي يقدر يخليك تضحك و أنت في أسوأ حالاتك فكاهي بالفطرة بس ساعات بيقلب عبيط بس راجل جداً من النوبة يعني ابن بلد و بيحب مصر قوي و دايما يأخد آراء غير آرائي طول ما معانا ناس و لما نكون مع بعض بنتمشي ولا حاجة تلاقيه موافقي الرأي أنا و محمد ناقر و نقير بس أنا بحبه بجد و عارف أنه بيحبني و عارف أنه جواه حاجات كتير قوي لسا ما طلعاش يارب تطلع بقي عشان نخلص يمكن محمد في يوم من الأيام يبقي حاجة مهمة أدعو معايا.


هشام محمد :

يمكن أنا و هشام ماكناش أصحاب بدرجة كافية أيام المدرسة تؤهلنا إننا نبقي أصحاب بعد ما المدرسة تخلص بس ده اللي حصل بقينا أصحاب بجد و أخوات كمان هشام راجل تقدر تعتمد عليه واحد جان و جامد بس معندوش ثقة بنفسه و دي حاجة غير مبررة بالمرة ,حلم أمريكا لسه مسيطر علي هشام عشان سافر هناك أربع سنين مع باباه بصراحة عنده حق أنا شايف إنه قدها و قدود أستعدي يا أمريكا هشام جايلك .


شهر سبتمبر عام2005

بداية رحلتي في الدستور و بداية تعرفي علي أصدقاء أكاد أجزم إني عارفهم من سنين كتير قوي أكتر من الشهور اللي التاريخ مسجلهالنا.

أحمد الدريني:

صديقي العزيز الرفيع الضليع بقواعد اللغتي العربية و اللي بجد ما قابلتش حد شبهه قبل كده أتعجب من طريقة تعامله مع الناس و أتعلم منه الكثير تقابلنا أولاً في الدستور و شاء القدر و أعتبرها ليست مصادفة أن يكون أول موضوع ليا في الدستور بجوار موضوع للدريني أصبحنا أصدقاء بدون سابق إنذار مش عارف و لا هو عارف بقينا أصحاب إزاي بس من ساعة ما بقينا أصحاب و أنا مش مستعد أخسره و أظنه كذلك ممكن ألخصلوكوا الدريني بكلمة واحدة الدريني رجل روحاني و أفهموها زي ما تفهموها هو ده صديقي العزيز و الذي أستطيع أن أقول له أني أعرف ما يخبئه القدر لنا "كل خير يا صديقي " و علي ضمنتي.



طالما حلمت بإنضمام واحدة أخري للبنتين دول حتي أطلق عليهم لقب الثري ويتشيز بتوع ماكبث لكن دلوقتي أقدر أقول إنهم التو ويتشيز .


دعاء عادل:

أتذكر بشدة كيف تقابلنا كنت قد توكلت علي الله و ركبت 105 من قدام البيت عشان أروح الإسعاف أركب للدستور و إذا بي أشوف دعاء واقفه في رمسيس قلت يا واد طنش خالص بس لاقيتها شافتني قلت عيب برضه أسيبها و أمشي قمت نازل من الأتوبيس و قلت أركب معاها يومها دعاء لفيفتني مصر كلها في جولة بعدة أتوبيسات من هيئة النقل العام ثم تمشيه لا بأس بها من الدقي تقريباً للعجوزة دي كانت بداية صحبيتي مع دعاء و اللي بأعتبرها أخت مجنونة لا مثيل لها أبداً ربنا يزود جنانك يا دعاء عشان تعقلي بقي.

حنان الجوهري:

لو نفسك تشوف بنت أموره بس راجل يبقي مفيش غير حنان بجد البنت دي بتفكرني ببنات البلد اللي عمري ما شفتهم بنت جدعة و بنت نكتة و محترمة و صاحبته صاحبها , مش فاكر برضه بقينا أصحاب إزاي بس طبعاً فاكر قعديتنا أنا و هي و دريني و دعاء في كل حته في الجرنان لما كنا بنكتب لكساب أو علي البورصة بعد الدستور أو عند أبو عامر بنضرب سندوتشات ملوثة بجد حنان خسارة في أي راجل في الدنيا بس يا رب تتجوز و خلاص عشان عندها شوية جنان عاوزين يتظبطوا شوية.


لعلي لم أقابل رؤساء قبل ذلك أو قابلتهم و لكنهم لم يكونوا كذلك:



خالد البلشي:

أقولك إيه و أحكيلك إيه خالد البلشي الراجل ده راجل بجد الراجل هو اللي عمل من العبد لله اللي ما كنش بيقرأ غير الجمهورية و كتب المدرسة صحفي أو هكذا يقولوا , لم أتعرض لمثل هذا الموقف من قبل أن أقابل رئيس يمكن أن يكون صديقي الحقيقي الذي أحكي له عن متاعب العمل و البيت و الحبيبة التي أنهكني البحث عنها -حتي وجدتها- صديق و أخ و أب و رئيس و فوق ذلك راجل يفهمك قبل أول مرة تتقابله فيها , أتذكر جيدأ ذلك اليوم الذي أراه يوم أسود في حياتي رغم قلة الأحداث فيه كانت عجيبة لا أدري لها معني صوتي العالي لا يلبث أن يخفت حتي يرتفع ثم جاء خالد و أخذني من يدي و أغلق باب المكتب علينا و قام بدور فرويد علي أكمل ما يكون و حلل لي كل المشاكل التي أعانيها و خيرني بين الفوقان أو حبة بتاع كده مش فاكر اسمه عشان أعصابي تهدأ , خالد العظيم لا نعمل سوياً الأن بالشكل الكافي لكنك ما زلات صديقي العزيز و رئيسي الوحيد .


لا تحتاج لفترة زمنية طويلة لتتأكد أن ما يقف أمامك هو صديق حقيقي ربما لن تجد مثله بعد اليوم أو قبل كده.


البراء أشرف:


البداية كانت علي أسوأ ما يكون لم أعجب بشخصية براء التي ظننتها متعالية رغم إثنائه علي كل الأفكار التي أتيت بها له في موقع عشرينات حيث يرقد ولاد البلد الأن براء الثقيل الوزن الخفيف الدم و الثقيل قوي في الدماغ يمكن أ، يحيل التراب المعجون بزفت لذهب أبيض إماراتي بكلامه , براء أعتبره صديق عزيز و أتعجب لتعجبه عندما وجدني و دريني و ندا في يوم فرحه نركض وراءه حتي بعد أخر الدنيا بمحطتين - كفر الشيخ- الحقيقة يا صديق أنك صديقي بالفعل و كان هذا مجرد واجب بسيط جدا لا نستحق عليه كل ثنائك الجميل أو تعجبك المدارا عن الجميع براء بحبك يا بيرو.

مصعب الخير:


اسمه الحقيقي مصعب أحمد لكن مصعب الخير أكثر واقعية و تعبيرا عن ذلك الشخص الذي صدمت برؤيته كبراء تماما ظننته ذلك الشخص الأخواني الذي يظهر في أفام عادل إمام ليبث ممنوعاته علي الجميع لا تدخن لا تقل و حياة ربنا لا لا لا..

معلش يا مصعب الغلطة مش غلطتي و الله دي غلطن عادل إمام بس بعدها أكتشفت أني أمام شخص شفاف بدرجة غير عادية يحب الخير بجد و لا أظن أ، مصعب الخير تكفي له فأراه شخص عبقري يحتاج الكثير من التقدير الذي لم تعطيه إياه هذه البلد بنت ال*********

مصعب أنا أظن أنك أكثر من صديق بجد أ،ا عارف إنك عارف إني بأحبك بجد يا مصعب لأنك راجل محترم و عبقري و تستأهل كل خير يا مصعب الخير.


لم أتركك في نهاية البوست عشان أنت أخر واحدة عرفتها بس أنا سايبك للأخر عشان مينفعش أقول كلام لأي حد بعد ما أتكلم عنك يا حبيبتي.

أميرة حسن:

تلك الملاك الذي يرتدي وجة الرجل في تصرفاته حتي لا يعلم العالم بملائكيتها فيلهثو ورائها أميرة استطعت الوصول لقلبك الأبيض و لعقلك العبقري الذي أثبت لي أن الأصل في المراة ليس السذاجة كما كنت أقول و لكن هناك منهن من قدرت أن تفوق الجميع في ذكائها , أميرة بجد أنا مش عارف أقول إيه ,حنيتك اللي عمري ما شوفت زيها و خوفك عليا أنا عمري ما قابلت حد حنين بالطريقة دي رغم إني عارف إنه بجد محتاج للحنية دي بالرغم من كده مش بيستخر يديها للي محتاجها , أوعدك إني أعوضك عن الحنية اللي فاتتك أو اللي كان المفروض تشوفيها مني في وقت ما كناش لسه لبعض , حبيبتي عارفه إني بقيت ملك حتي لو كنت قدامك باعافر إني ما أبينش إني خلاص مش قادر أبعد عنك لو لحظة بجد يا حبيبتي أنا خلاص بأرفع الراية البيضاء اللي مرسوم عليها قلبي أنا خلاص مش قادر أبعد عنك و لو لحظة صدقيني أنت أجمل من إنك تكوني ليا بس أرحمي قلبي اللي مش قادر يعيش من غيرك و أفضلي معاه بجد أنا محتاجك قوي .


أصدقائي الأعزاء بحبكم كلكم و بجد أنا حياتي من غيركم لا تحمل أي معني أبقوا بجواري رغم حماقاتي فلا تنسوا أني ما زلت أحمل لقب بشر و كل سنة و أنتو طيبين

معرفتش أحط صوركم كلكم فأكتفيت أني أحط صورتي(:

هناك ١٤ تعليقًا:

غير معرف يقول...

تخيل يافوقش...لم تباغتني!!
لم تذهلني
كنت اتوقع منك اكثر واكثر
خصوصا انك اعتدت دور بابا نويل ..
بقيت بتجيب خبايا الكوكب الارضي بطرق اشك انها النت بس...
انت بتسخر جن يااااااااااااض؟
عامة ردي عليك لايصح ان يكون "كومنت"..
هي تدوينة تأبي أن تكتب..
لا لشيء سوي انها عسيرة فعلا..
لاني احبكم
احبكم بعنف
وانتم فوق الكلمات..
ولكن اعدك..
انتظرها

أحمد فؤاد الدين يقول...

أحمد العزيز تعالا معايا المرة الجاية هاوريك العفريت وخلاص بقي طالما انت عرفت مستني منك البوست يا حبيبي

Amira Hassan يقول...

انا بجد مش عارفة ارد اقول ايه
انا حسا ان ده كتير اوي عليا
و صدقني يا حبيبي انت تستاهل اكتر من كده بكتير و عشان خاطري بلاش الكلام اللي بيزعلني منك..زي...انتي اجما من انك تكوني ليا
عشان بجد الكلام ده سخيفو "ساذج"
عشان بجد يا حبيبي انت تستاهل حاجات كتير اووووووي كويسه ربنا يقدرني و اديهالك

بحبك

أحمد فؤاد الدين يقول...

لا و الله انت تستاهلي كتير قوي و انا هاحاول اجبلك الكتير ده حتي لو كان في السماء يا حبيبتي
بحبك

We2am يقول...

طب اشطة..انا مش من اصدقائك يا فؤش الحمدلله :D :D
بس اياكان..ربنا يخليكوا لبعض و تفضلوا اصدقاء..و"مرمر"دي حوار تاني خالص..هنجوزكوا السنة دي انشاءالله :D

أحمد فؤاد الدين يقول...

يا وئام انا قابلتك 3 مرات تقريبا بس اكيد هيجي اليوم اللي نبقي اصحاب لانك بجد حد جميل انتظري بوست عام 2007

دعاء عادل يقول...

ماشى يا عم احمد بقى انا مجنونه خلاص
وكمان انت قلبك اسود قوى لسه فاكر وشيلهالى وكمان بتشردلى الناس تقول عليا ايه دلوقتى
خلاص بوظت سمعتى
لكن ولا يهمك يكفينى انى صحبتك وبحبك بجد يا احمد وانت عارف
ويارب نفضل مع بعض كلنا طول العمر

غير معرف يقول...

ملظلظ يا احمد يا فؤاد و ماله مش احسن ما اكون عضم متعاص لحم زييك ده انت يا ابنى بتثبت نظريه ان الانسان كان اصله جلده حنفيه
المهم يا احمد يا فؤاد انت اسبتلى ان الراجل اللى قال المثل بتاع ما محبه الا من بعد عداوه كان راجل تمام و فى الجون و اكيد كان عامل دماغ قبل ما تطلع منه الكام كلمه دول لان اللى كان بينى و بينك كان اكتر من عداوه
دلوقتى بقى اكتر من محبه
ادل امام احنا اللى دهنا الهوا دوكو و طلعنا القرش من بزر العنب
العنب العنب العنب
للعلم احمد فؤاد اكتر انسان متفق معايا فى انتماءاتى و اكتر انسان مختلف معايا فى ارائى باختصار احمد فؤاد هو
صديقى اللدود
و للعلم انا انشالله مش هخيب ظنك و هبقى اكيد فى يوم من الايام حاجه عظيمه و متخافش مش هنساك
صديقك العضلات
محمد مصطفي

أحمد فؤاد الدين يقول...

ماشي يا عم محمد و يا دعاء انت برضه اصحابي و مش هارد عليكم عشان انتو اصحاب بجد اما عن نظرية جلدة الحنفية فربنا يخذلك و اتخن ان شاء الله في الفترة اللي جايه

shimaa يقول...

to2 to2 to2 kda ya a7med ana mesh mn 2s7abk..ya 2bny 2shtry 7'try w 7'af mny 3shan ana 7matk eltnya ;)

rbna ye7'leko lb3d kolo yarab w tfdlo friend tool el3omr ama blnsba lbnty "mero" fana nfsy 2fr7 beko 2oryeb b2a isa

غير معرف يقول...

صديقى العزيز احمد
فعلا احنا اصدقاء من ايام الطفوله يعنى اكتر من اخوات حوالى 17 سنه وده كتير اوى و كفايه عليك كده انا زهقت انت لزقه.
ولا اقوللك مفيش مشاكل ما هو زبك مش هلاقى زيك فى الايام دى و الصاحب الحقيقي لا يعوض مع انى سامع انى كنتاكى هتنزل اصحاب زنجر عالوجبه الجايه .
وفى النهايه محدش يصدق الكلام ده من ورا قلبى ان احمد من اعز الاصدقاء و احبهم الى قلبى ز

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

حبيب قلبي، ربنا يخليك بضراوة..

كفاية علي تقديرك، مش لازم تقدير الدولة..

وأنا كمان بأحبك أوي والله، ونفسي نفضل أصحاب طول العمر..

وبالمناسبة أنا فخور إنك اتكلمت عني قبل ما تتكلم عن أميرة على طول :P

غير معرف يقول...

معلهش يا احمد لسه قارى التدوينة حالا مش عارف اقولك ايه غير ان اقولك اننا اصحاب مش استاذ وتلميذ وان انا بحبك بجد
بالمناسبة انت صحفى رائع وبكره هيكون بتاعك
ساعات كنت اندم انى ورطتك فى المهنة الزفت دى وما سيبتكش للهندسة بس كل ما اشوف شغلك اتأكد ان انا كنت صح حتى لو دفعت الثمن شوية
اعذرنى لتأخرى
بس العيد له احكام كل سنة وانت طيب
ويارب تكون 2007 سنة مختلفة لك وينولك اللى فى بالك
بس بجد حافظ على ناسك واوعى يأسك يخليك تفقدهم ماشى يا ابو حميد

أحمد فؤاد الدين يقول...

عزيزي مصعب: بجد أنا بحبك فعلاً لا،ك صديق مخلص علي الرغم من قصر فترة صداقتنا بس أنا حاسس إني أعرفك من زمااااااااان قوي ربنا يخليك لمصر يا مصعب و ليا طبعا و ربنا ينولك كل اللي تحلم بيه

عزيزي خالد: أنا فعلا كنت متضايق انك معلقتش بدري علي التدوينة و كنت عارف ان العيد هو السبب بس انا كنت متضايق لاني حسيت اني مقصر في حقك فكنت مستني الكلمتين الحلوين قوي دول عشان ما احسش بالذنب انا بجد بحبك يا خالد يا استاذي