27‏/11‏/2006


أنت وحشاااااااااااااااني قوي يا أميرتي بجد أنا مش عارف أنا جاي أقولك كده ليه دلوقتي بالرغم إني قلتهالك كتير بس بجد أنت وحشاني قوي يا حبيبتي يمكن أنا حاسس إني لازم أقولهالك بصوت عالي عشان كل الناس تسمعها و بما إني مش عارف أقولهالك قدام الناس بصوت عالي فأنا هأقولهالك هنا
أنا بحبك قوي و أنت وحشااااااااااني قوي قوي قوي لغاية بكره الصبح كان نفسي أبقي جنبك علي طول عشان أنا عارف إن ده بيفرحك زي ما بيفرحني بالظبط حبيبتي أكيد هيجي اليوم اللي هنكون فيه مع بعض و أوعدك بعدها مش هأسيبك تبعدي عني و لا لحظة حتي و أنت نايمة هأجبرك تشوفيني في الحلم بالرغم إني عارف إنك بتفكري فيا علي طول مش عشان أ،ت بتقوليلي كده بس عشان أنا بحس بيكي قوي يا حبيبتي و أنت عارفه ده كويس قوي أميرتي و حبيبتي و أحلي حاجة في دنيتي أنا بحبك قوي و مش عاوزك تبقي زعلانة مني أبداً ,أنا عارف إني مقصر قوي في حقك بس و الله يا حبيبتي غصب عني أنت عارفه إني هأموت و أفضل جنبك سمحيني بجد يا حبيبتي لو كنت في يوم زعلتك و تأكدي إن ده كان غصب عني و إ،ي لو زعلتك بأكون زعلت نفسي ألف مرة بعديها
بحبك

22‏/11‏/2006

أنا بأكره إسرائيل يا أمريكا


إيه رأيكم في معاهدة السلام بين مصر و إسرائيل ؟ بصراحة أنا عارف رأيكم كويس قوي , من كام يوم كان فيه نتيجة مش عارف مركز إيه تبع الحكومة نزلها بتقول إن المصريين بيكرهوا إسرائيل بنسبة98% و بيعتبروها عدو ليهم و 60% من المصريين بيعتبروا الدنمارك عدوهم , النتيجة دي بالنسبة لينا عادية جداً و يمكن نعمل حملة عشان ندور علي ال2% المطبعين و لو أن أنا عارفهم كويس- أقولكم و ماتقولوش لحد لا مش هأقولكم- .
النتيجة دي واضح إنها عملت قلبان جامد بره مش عشان مصر لا سمح الله ليها تأثير بره لكن عشان إسرائيل هي اللي ليها تأثير الجرايد الأمريكية و علي رأسهم The newyork sun طالبت إسرائيل و أمريكا بمراجعه إتفاقية السلام بين مصر و إسرائيل و إعادة تقيمها لأن في رأيهم إن مصر ضحكت عليهم و استفادت من الإتفاقية من غير ما يحصل تطبيع – هما ما يعرفوش موضوع الكويز و لا إيه!!- و بدءت الجرايد تشرح مصر و خاصة الجانب العسكري لمصر و إزاي مصر استفادت من إتفاقية السلام في إنها تحصل علي أحدث الأسلحة الأمريكية بالرغم إن اللي مصر بتأخده واقعياً هي أسلحة أقل تطوراً أو مساوية للأسلحة اللي أداهلنا الروس أيام السادات هتسألوني و أنت تعرف منين يا فالح أقولكم يا ناصحين السنة اللي فاتت مصر أشترت بما يساوي 295 مليون دولار أمريكي صواريخ باتريوت مضادة للصواريخ -دفاعية- مين أعترض بقي؟؟ إسرائيل طبعاً فظهر تقرير إسرائيلي يؤكد أن الأسلحة اللي مصر خاديتها هي بالظبط زي الأسلحة اللي خادتها مصر من الأتحاد السوفيتي البائد و إن مصر اشتريتها من أمريكا عشان الاتحاد السوفيتي اللي زي ما قولتلكم بقي بائد بطل يصنعلها قطع غيار و بالتالي مصر قررت تشتري أسلحة بضمان راية قصدي بضمان أمريكا عشان لو العدة جرالها حاجة توديها التوكيل في بوسطن , و مع ذلك الكلام اللي حضرتكم قرتوه الصحافة و المحللين الأمريكان مصممين علي إعادة تقيم الإتفاقية لأنهم شايفين إن مصر بتبعزق فلوس علس السلاح كتير قوي و بتستفيد من علاقتها بأمريكا طبقاً لتقرير للكونجرس الأمريكي إن مصر صرفت في الفترة من 2001 حتي 2004 كانت 6.5 مليار دولار يعني بالمصري كده حوالي 36 مليار جنية مصري و ده خلاها في المرتبة الأولي عربياً و شرق أوسطياً يعني قبل كل الدول العربية و قبل إسرائيل اللي صرفت في نفس الفترة 4,8 مليار دولار و جاءت في المركز الثالث بعد السعودية اللي صرفت في نفس الفترة 5,6 مليار دولار يعني مصر صرفت أكتر من أغني دولة عربية و أكتر من الدولة اللي عايشه حالة حرب من 1948 يعني من يوم مولدها السرطاني في وسط الوطن العربي,مش بس كده ده كمان الجيش المصري من الجيوش الأعلي استعداداً بين جيوش الدول النامية و ترتيبه التالت بعد الصين و الهند طبقاً لتقرير Glance , المهم يا معلمين المحللين الأمريكانم شايفيين إن ده كتير علي مصر و إن أمريكا و إسرائيل لازم يراجعوا إتفاقية السلام مع مصر لأن مصر مش كويسة و مش حاسه النعمة اللي هي فيها أنا عاوز رأيكم في الموضوع ده يا تري نكمل الإتفاقية مع إسرائيل و أمريكا مع كل الإغراءات و التسهيلات الأمريكية اللي واخدينها بسب الإتفاقية و لا نلغيها ؟؟؟؟؟
عشان محدش يقول عليا بأهزي أو بأسرب أخبار الجيش المصري هي دي مصادر معلوماتي كاملاً
الجرايد اللي أتكلمت في الموضوع

19‏/11‏/2006

يالاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااهوي



قالها حسني و خلاص يا شعب مصر الراجل قاعد قاعد مش سايبكم و لا هيتنازل عنكم حتي يأتي أمر الله
و لغاية ما يأتي فالرئيس مستمر لا تقولي إنتخابات و لا تعددية و لا بتنجانية خلاص يا مصر المرة دي الراجل قالها بالفم
المليان أنا مش ماشي من علي كرسي البلد دي غير لما أموت
...سأواصل معكم مسيرة العبور الى المستقبل .. متحملا المسئولية وأمانتها .. ما دام فى الصدر قلب ينبض ونفس
يتردد .. لا أهتز ولا أتزعزع.....
يالاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااهوي عليكي يا مصر

18‏/11‏/2006

كيف سيعرف الشعب المصري بوفاة الرئيس؟؟؟


أنا مش عارف أنتو رأيكم إيه بس أنا رأيي المتواضع إننا هنعرف
By SMSطبعااااااااااااااا
يا ريت تتدخلوا علي التعليقات و تقولوا رأيكم إزاي الشعب المصري هيعرف ؟؟؟؟؟

14‏/11‏/2006

عمرو دياب راجع يا رجاله


أخيرا قرر عمرو دياب إصدار ألبومه الجديد تحت اسم مبديء هو خليك معايا
و هي أغنية من كلمات ايمن بهجت قمر والحان محمد يحيي
و سيتم طرح الألبوم 31-12-2006
و عمرو أتعاون في الشريط ده مع المؤلفين : مجدى النجار / بهاء الدين محمد / ايمن بهجت قمر/ خالد امين
والملحنين: عمرو مصطفى /محمد يحيي / محمد رحيم / البدرى كلباش /عمرو طنطاوى / عمرودياب

و تقريبا قام الموزع فهد بتوزيع الشريط كاملاً

عمرودياب لحن اغنيتين : ضحكت + قالتلى قول ومن كلمات بهاء الدين محمد
Stay tuned

12‏/11‏/2006

شطة ولمون (2).. إثم شرطة..






هذه التدوينة العظيمة من مدونة البراء أشرف و أنا مالي 

هذه ليست محاولات للسخرية من الحادث.. فقط هي محاولة للسخرية من نفسي.. ومنكم جميعا.. شر البلية ما يضحك.. اضحك من فضلك لتدرك أنه.. شر!!

* التحرش بالصحفيات.. التحرش ببنات وسط البلد.. التحرش بالمتظاهرين.. التحرش بالمتهمين في أقسام الشرطة.. كلها أحداث وقعت في 2005 و 2006.. يبدو والله أعلم إن هذا هو .. موسم التكاثر عند المصريين..

* الشائعة التي سمعتها أكثر من مرة بعد الفيديو الأخير.. هي أن بعض الشركات الخاصة تدرس تصنيع "واقي ذكري" بيتركب من ورا..

* مطرب شاذ يسجل حاليا أغنية جديدة اسمها "هات العصاية.. وأقعد لاعبني"..

* أحزاب المعارضة قررت تقديم مشروع قانون لمجلس الشعب يجرم كل من يضبط بحوزته عصاية مقشة..

* وزارة الأوقاف "أمن الدولة سابقا".. تدرس تجريم حيازة الموبايل أبو كاميرا خصوصا لظباط الشرطة..

* سواق ميكروباص كتب على خلفية سيارته الجملة التالية : " يا ناس يا بط كفاية عط".. السواق تم احتجازه لمدة 15 يوم بعد أن شعر أمين الشرطة المسؤل عن الموقف أن السواق يقصده بكلمة "عط"..

* أصبح أمر طبيعي أن نجد ظابط منحرف يقوم بالتحرش داخل حمامات السيدات في المولات والسينمات.. الظاهرة الجديدة أن الظابط المذكور تم ضبطه أكتر من مرة.. يتحرش أيضا.. لكن في حمام.. الرجالة!!

* سين سؤال : إيه العلاقة بين ظابط الشرطة وبين سواق العربية النص نقل؟؟

جيم جواب : الإتنين مسموح لهم باستخدام بروز وأطوال!!

* على حجر "حاتم رشيد" تم العلماء أخيرا من الكشف عن كلمة فرعونية قديمة هي الكلمة الأصلية لاسم السجن الأمريكي الشهير جوانتنامو.. الكلمة الفرعونية اسمها (جوه.. أنت.. نامو) ويدرس زاهي حواس مقاضاة الإدارة الأمريكية لإثبات أن اسم السجن مصري قديم..

* في اختبارات كلية الشرطة يتم طرح السؤال التالي:

كيف تستطيع تعذيب أربع متهمين دفعة واحدة.. ؟؟ الإجابة النموذجية على السؤال تكون كالتالي..

- عن طريق الكرسي المقلوب يا فندم..

* وزارة الأوقاف المصرية تعلن مسؤليتها عن الفيديو الذي تم تسريبه للمدونات والمواقع على الإنترنت.. بيان وزارة الأوقاف يقول إن الفيديو ليس فيه تعذيب ولا حاجة.. ده بس ميكينج للإعلان الجديد اللي بتنفذه الوزارة عن.. جهنم!

* حركة معارضة جديدة اسمها "إسهال من أجل التغيير".. الحركة تقوم على فكرة توزيع حبوب تتسبب في الإسهال للمواطنين.. بحيث لو راحو إثم الشرطة وحد حاول معاهم بطريقة المقشة يقرف وينجو المواطن..

* وزارة الداخلية تدرس تغيير شعارها من "الشرطة في خدمة الشعب" إلى.. "في البدء كانت العصاية".. على أن يتم توزيع إعلانات دورية في الشارع مكتوب فيها "العصا لمن عصى"..

* منظمة الصحة العالمية تحذر من استخدام عصايتين في الوقت نفسه في تعذيب المتهم.. ووزارة الداخلية تقول أنها تستخدم عصاية واحدة للمواطن.. ويتم اعدام العصاية المستخدمة واستخدام واحدة جديدة مع كل مواطن جديد.. منعا للعدوى..

* وزارة الداخلية تدرس نقل مقرها إلى برج القاهرة.. ومحافظ القاهرة يعلن عن مشروع جديد لإقامة نصب تذكاري للعصاية المجهولة..

* sms انتشرت مؤخرا تقول أن حركة كفاية ستغير اسمها ليصبح حركة "عصاية"..

* أخبار الحوادث : وفاة مواطن في حادثة عصاية.. المخبر نسى ووضع العصاية من ناحية المقشة دون أن ينزع المقشة نفسها..

وزير الخارجة : الحادث قضاء وقدر..

الطب الشرعي : الإهمال وراء الحادث

ممتاز القط : أقترح أن يتم وضع علامات سالب وموجب على العصيان مثل الموجودة على البطاريات.. حتى يفهم المخبر من أي جهة توضع المقشة

* أخبار الحوادث (باب الغرائب والطرائف) : بعد 16 سنة من خروجه من القسم في تحقيق في قضية نشل.. استخراج ممسحة من مؤخرة تاجر مخدرات كان نشالا وهو صغير.. المؤخرة ابتلعت الممسحة ولم يشعر بها المتهم طوال 16 سنة.. واكتشفها المخبر وهو يحقق معاه بعصاية جديدة..

* أخبار الطب : نجاح جراحة عاجلة.. العصاية علقت في مؤخرة المواطن بعد أن فشل الظابط في استخدامها..

رئيس الفريق المعالج : الظابط استخدم عصاية بمقاس أكبر من مقاس المؤخرة. .

* الدستور : الصين تورد لمصر 10 مليون عصاية.. ابن مسؤل كبير وراء صفقة العصيان المشبوهة..

مقال ابراهيم عيسى : صمت العصيان

* وزارة الداخلية تمنع تماما بيع أو استخدام "اللبوس".. دراسات علمية وراء قرار المنع تفيد أن اللبوس يتسبب في ميول إجرامية لدى الأطفال..

* مصر ترفض توقيع اتفاقية دولية تحضر العصيان.. مصدر دبلوماسي : مصر لن توقع على اتفاقية حظر العصيان مهما حدث.. ولن نسمح بدخول مفتشين من هيئة العصيان الدولية..

* عصيان المدني : هو أن يبدأ الشعب نفسه في استخدام العصاية بعد أن كان استخدامها مقصورا على ظباط الشرطة.

* محلل سياسي معارض : النظام الحالي استمد شرعيته من العصاية

* أخبار الأدب : رواية جديدة بالأسواق.. قصة عصايتين

- التدوينة كتبت على قهوة البورصة بالتعاون مع : مصعب وفؤاد

- الصورة من تصميم "أحمد القطب"

 

11‏/11‏/2006

To V or not to V


v said:

Viola! In view a humble vaudevillian veteran,
cast vicariously as both victim and villain
by the vicissitudes of fate.
This visage, no mere veneer of vanity,
is it vestige of the vox populi, now vacant, vanished
.However, this valorous visitation of a by-gone vexation
, stands vivified, and has vowed to vanquish these venal
and virulent vermin vanguarding vice
and vouchsafing the violently vicious and
voracious violation of volition.
The only verdict is vengeance; a vendetta,
held as a votive, not in vain, for the value
and veracity of such shall one day vindicate
the vigilant and the virtuous.
Verily, this vichyssoise of verbiage veers
most verbose, so let me simply add that
it's my very good honor to meet you
and you may call me V.




07‏/11‏/2006

النهاردة فرحه يا جدعان





هيه براء أتجوز .. يا جدعان الفرح كان في كفر الشيخ و كان فرح جااااااااامد و بعد مجهود مضني خلينا براء يرقص و الباقي ممكن تشوفوه في الصور
شارك بإيجابية



03‏/11‏/2006

شخابيط الصباح و المساء


ا خرجت مظاهرات تجتاج أنحاء القاهرة وصفت بأنها إنتفاضة للحرامية بعد وصول سعر كيلو الطماطم إلي 4 جنية و البصل إلي 4 جنية برضه و الفاصوليا 7 جنية فيما واصلت الدولة إغراق الأسواق بثمار الكوسة الطازجة.(خبر كاذب)
ب علي طريقة فايدة كامل الساحرة البرلمانية الشريرة -سابقاً- ذهب الرئيس مبارك و شد الرحال و أعد العدة ليطلب من الرئيس الروسي بوتين تغير المادة المتعلقة بفترات الولاية الرئاسية في الدستور الروسي عشان بوتين يقدر يكمل كرئيس لروسيا لأن روسيا محتاجاه , الظاهر إن الرئيس مبارك عجبه موضوع كفاية فقرر إن يحاول نشره في كل البلدان الصديقة ,يا عم الحج الرئيس أرحم الشعب الروسي مهياش ناقصاك.
ت استطاعت حكومتنا المباركة التعامل بحزم و قوة مع أحداث التحرش الأخيرة عندما قالت أنها تعتزم إغلاق محلات الخمور و مصانع المعسل في وسط البلد إلي جانب نشاطها المستمر في إغلاق مقاهي و كافتيريات وسط البلد , و قالت رداً علي أحد الأسئلة إنها بتحاول منع الرجالة من الخروج من البيوت ليلاً.

العيد العاشر للجزيرة و نظرية المؤامرة


العيد العاشر للجزيرة و نظرية المؤامرة
ربما ما أذكره في هذه التدوينة قد يترتب عليه تصنيفي إلي متبع لنظرية المؤامرة و مؤمن بها أو إلي مطبع مع العدو الصهيوني أو وهابي أو يمكن إنجليزي متعصب ضد أيرلندا الشمالية , بس كل اللي أنا كاتبه مجرد كلام و إستنتاجات أعتبرها منطقية عند التفكير في أي موضوع من كل الزوايا الممكنة كما ستروا في هذه التدوينة و سأبدأ بعرض بعض الملاحظات و بعد ذلك أترك لكم الإستنتاج مع قليل من المساعدة للوصول لما وصلت إليه:
قناة البي بي سي العربية قامت بتدريب عدد كبير من الكوادر العربية و الذين من دونها ما كانوا ليصلوا لما وصلوا إليه الآن,ثم أغلقت القناة دون أن تستفيد ممن دربتهم بسبب إذاعة تقارير عن معارض سعودي كان تقريباً لاجيء سياسي ببريطانيا و كانت السعودية تريد نفية لأمريكا اللاتينية و لكن بريطانيا رفضت.
خروج السعودية من صفقة البي بي سي العربية لم يكن ليضر بالبي بي سي بالقدر الكبير لأنه كما ترون الأن فإن البي بي سي العربية في طريقها للإنطلاق فلماذا الخروج في هذا التوقيت و لماذا هذا التقرير في نفس التوقيت.
قطر ما كان لها أن تظهر صورتها أو يعلو صوتها إلا بعد تعميقها للعلاقات مع إسرائيل -كل الدول العربية علي علاقة بإسرائيل- بعد ظهور الجزيرة ,قامت إسرائيل بمساعدة قطر ب10 ملاين دولارات كمساعدة منها لبناء الأكاديمية الرياضية القطرية الجديدة و استطاعت إسرائيل دعوة بيلية و مارادونا لحفل الإفتتاح .
المستفيد الوحيد من حالة إنتشار الخلافات العربية و تعميقها هو بالطبع إسرائيل كما تفعل في أي مناسبة.
لو فكرت قليلاً في هذه النقاط ستصل حتماً إلي إحدي نتيجتين إما إني بأهرتل و كل هذه الإستنتاجات من درب العبث و حرارة شمس القاهرة و سحابتها السوداء أو إن الموضوع به نقاط ما تزال في الظل و لكن يمكن إستناجاها لنصل للنتيجة الموجودة في الصورة أعلي الموضوع , وأشكرك إنك كملت الموضوع لآخره.