٠٧‏/٠٨‏/٢٠٠٧

Memento,God Father, Ameile, Forest Gump شكراً يا عبد الوهاب


السيد أحمد عبد الوهاب صديقي ادالي شوية افلام كده اسلي نفسي بيهم مش عارف اقول ايه بصراحه غير يخرب بيت عقلك يا عبد الوهاب ايه الافلام بينت اللذينه دي حبيتبصراحه اتكلم عنهم كده في السريع عشان مش هينع غير بلوج لكل فيلم و انا مش هاعرف اعمل كده عموما ده رأيي السريع في الافلام دي
Momento
تحفة أحلي مونتاج شفته في حياتي إلي جانب تقطيع المخرج العبقري كريستوفر لونان للقصة لازم تشوفوا الفيلم ده يا جماعة ثلاث مرات علي الأقل عشان تستوعبوا الفكرة العبقرية بتاعته و طبعا عاوز اشكر المخرج بالمرة علي فيلم بريستاج
Forest Gump
يخرب بيتك يا توم يا هانكس مش مصدق إن اللي كان بيمثل ده توم هانكس ده يا جدعان فورتس جامب اكيد اداء عالي فحت من توم هانكس و هو اعلي من الإخراج الجامد قوي و أعلي من القصة الحلوة كمان كفاية قوي إنك بتتفرج علي واحد متأخر عقلياً و مش قادر تقتنع غير بكده
Lord Of the Rings
12 ساعة تقريبا هي مدة الثلاث أجزاء مخدتش بالي خالص إني بقالي ثلاث أيام بأتفرج علي الفيلم قصة رائعة جداً شخصيات جديدة و غريبة و تمثيل أكثر من خرافي للبطل الصغير فرودو اللي مش فاكر اسمه الحقيقي ايه كام مشهد وهو بيموت او بمعني تاني بيتعرض للموت في الجزء الأول والتاني والتالت يقولك انه بجد ليه مستقبل جامد فحت بس برضه لاقصة والإخراج العالمي لبيتر جاكسون هما الأصل و المزيكا حلو كمان

When Harry mets Sally

فيلم ممتع جدا كان نفسي اشوفه من زمان شخصية البطل عجباني قوي قوي و شخصية ميج رايان بحبها بجد

Amelie

حالة من الفرحة والسعادة والرضا عن العالم وكل الكائنات الحية والميتة والمتسلقة والزاحفة واللي بتطير اجتاحتني بعد ما شوفت الفيلم ده فيلم فرنساوي و نادرا ما اتفرج علي فيلم فرنساوي بس فعلا ابداع علي الاخر الإخراج عجبني قوي قوي و القصة تحفةو تسلم ايد اللي عملوه

The God Father

اظن ان اسم الفيلم هو التعبير الوحيد اللي ممكن يتقال عن الفيلم نفسه الأب الروحي لكل الأفلام وأحسن فيلم أتعمل في تاريخ السينما العالمية و لسه قدامنا كتير قوي عقبال ما نشوف غيره مارلون براندو خلاني هاعيط من تمثيله وأل باتشينو بهدل الدنيا و عمنا كلن فرانسيس فورد كوبولا ربنا يكرمه يارب علي افيلم ده :)

تاني شكراً يا عبد الوهاب دي الأفلام اللي لحقت اشوفها الباقي لما اشوفه هاعلق عليه يا شقيق

هناك ٨ تعليقات:

Amira Hassan يقول...

نا بصراحة نفسي اشوف فيلم ميج رايان ده انا بعشقها اساسا ..و فيلم مومنتو انا قلت لك راي فيه الصبح..بس بجد كلها افلام جامدة

Mony The Angel يقول...

kolha aflaam gamda
ally shofto menhom ya3ny lol
welly amshoftoosh wade7 mn kalamak 3nno eno fe3lan gamd :)
rabbena ye5aleelak 3abd alwahhaab :)

momken يقول...

عندك حق جدا اغلب الافلام شوفتها تحف كلها طبعا منتهى الجمال فى القصه والاداء والاخراج

لكن فين سيتى اوف انجل

وفين جاست كيس

تحياتى

shimaa يقول...

بص يل فؤش انا عايزة اعمل بوست أسمية شكرا يا فؤاد اما تجبلي انت بقى الأفلام دي كلها و معاها فيلم كازبلانكا ..يلا يا فؤش خليك كويس و هاتهم

LAMIA MAHMOUD يقول...

فؤش .. انا بضم صوتي لصوت شيماء بعد اذنك

عايزين كازابلانكا

واحنا مسئولين منك اتصرف بقى

عايزين كازابلانكاااااا

أحمد فؤاد الدين يقول...

حاضر هاجيبوا بس هتدفعوا كام؟

alzaher يقول...

مجموعة أفلام مميزة فعلا وإختيارات موفقة
ذوقك حلو
:)

أحمد الدريني يقول...

وانا كمان بشكر عبد الوهاب