٠٧‏/٠١‏/٢٠٠٧

بين السماء و الأرض


السابع من يناير قد لا يكون لهذا التاريخ أي معني قبل قدوم هذا العام فالسابع من يناير هذا العام يعني الكثير جدا لدي إنه اليوم الذي توفيت أنت فيه دون أن أقابلك أو أعرفك أو أراك و لو حتي بالمصادفة ,

أنا أعرف أنك لم تكن تعرفي عندجما كنت معنا في هذه الحياة القصيرة مهما طالت ,و لكني واثق أنك تعرفي الأن فالأموات يعرفوا ما يحدث علي الأرض طالما يحدث لأحبائهم و أنا أعرف أن أحب الأشخاص لقلبك قريب مني لا ليس فقط قريب فهو أنا هو حياتي هو النفس الذي يخرج من صدري و النبضة التي يعيش بها قلبي ,أعلم تمام العلم أن من أحببته أنت في حياتك أعشقه أنا في مماتك لعل هذا من ترتيبات القدر ألا نلتقي و لكني في نفس اليوم الذي توفيت فيه أقول لك أني أفتقدك بشدة يا أبي الذي لا أحمل اسمه أبي الذي لم يرأني و إن كنت واثق أنك كنت ستبادلني نفس المشاعر لأننا يربطنا حب نفس الشخص , أتعلم أنها أول مرة أشتاق لمتوفي فأنا أراهم قد أنتهوا من حياتنا و لكنك لم تنتهي صورتك مازالت موجودة أمامي ,

حنانك مازال يغمرني كأنك أنت من يربط بيده علي كتفي في أوقات الشدائد ,أعلم أنك لم تضع يوماً يدك علي كتفي فأنت لم تراني و لكن من علمتهم الحنان أعطوني إيه , و للحق أقول فالحنان منهم علي أكمل ما يكون , أبي -و سامحني لو أحتفظت بهذا اللقب دون إذن منك- أنا أفتقدك لكن أهتمامك بي لم ينقطع ججصوتك الدافيء الذي يغمره الحنان مازلت أسمعه ممن علمت أصواتهم الحنان , أبي مازالت أنت الوحيد من أو أول من يرفع الهاتف ليهنئني بعيد ميلادي و كل الأعياد , أعلم أني لم أقابلك في حياتك لكن من علمتهم التواصل مع الأخرين يقزموا بهذا الدور علي أكمل وجه ,

أبي لو كان قد قدر لنا أن نكون سوياً لكنت الأن معك أشكي لك من قسوة الأيام لكن أبي العزيز هناك بالفعل من يقوم بهذا الدور هناك من يستمع بهدوء لكل مشاكلي كما كنت تفعل أنت ,كما كنت تسمعهم بالأمس فالأن هم يسمعوني و يحلوا لي كل هذه المشاكل بكلمات بسيطة لكنها بالفعل مؤثرة , لا أعلم كيف أستطعت تعليمهم كل هذه الصفات التي لم أقابلها في شخص من قبل , أبي بالفعل أنت كنت أب مثالي , أبي لو صدق القول فأنت ماتزال أب مثالي ,

ماتزال صورتك أمامي و ماتزال أبنتك الحبيبه مرمر بجواري أرعاها قدر ما أستطيع و أحاول أن أعوضها عن قدر و لو بسيط من الحنان التي فقدته بفقدانك , أبي أقسم لك بالله الذي خلقنا أني سأحافظ علي مرمر الشقية اللذيذة سأبذل قصارى جهدي قد لا تغضب أعلم أن مرمر مدللة لكنها كما علمتها مثابرة و ذكية لا يفوتها شيء أعدك أن نبقي معاً لو شاء الله طالما في القلب نبض ينبض بأسمها ,

أبي فليرحمك الله الذي لم يشأ أن نتقابل و لكني بالفعل أراك كل يوم و بحبك قوي يا بابا

هناك ١٧ تعليقًا:

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

أحمد أنت كويٍس؟!!

أنا قلقت أوي عليك.. أكتر ما أنا قلقان من ساعة ما شفتك النهاردة

أنت إنسان كويس وتستاهل أكتر من كده، ويكفي إنك بتشكره وبتفتقده
"من لم يشكر الناس لم يشكر الله"

خد بالك من نفسك وأتمنى أشوفك في أحسن حال

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

أنا عاوز أقول لك كمان
إني من غير ما أعرفه وحشني أنا كمان

ربنا يرحمه يا رب

Amira Hassan يقول...

انا بجد يا احمد مش عارفه اقول ايه..
بس انا واثقة ان بابا لو كان موجود كان هيحبك جداااا...لانكم شبة بعض اوي
ربنا يخليك ليا يا حبيبي (k )

أحمد فؤاد الدين يقول...

أنا عارف إنه بيحبني يا حبيبتي لاني باحبه قوي هو بيحبك و ربنا يرحمه يا رب

دعاء عادل يقول...

ياااااااه يا احمد
مش قادره اقولك اثرت فيا اد ايه مشاعرك حقيقيه اوى وانا واثقه انه بيحبك اوى دلوقتى لانك بتحب اغلى حاجه عنده بالشكل ده
ربنا يرحمه يارب
ويخليكوا لبعض طوووووووووول العمر يا رب
وخلى بالك من نفسك

shimaa يقول...

thanx ya fo2ash 3la t2te3 el2lb
am sure eno 7ases beek fe3ln w b7obk l mero..w ana 3yza a2olk eno fe3ln enta feek mno kteer ..yemkn 2ktr 7aga enk tyb 2wiiii like him
2keed 7'osra kbera enk mshftosh bs anyway enta m3ak part of him ..7afez 3leha kwyes b2a ..3shan de 2mna;)
rbna ye7'leko lb3d yarab

dead man يقول...

مش قادر أقول حاجة غير ربنا يتقبل دعواتي التي هي بلا جدوى بأن يرحمه...

وربنا يخليكوا لبعض وتعوضعها عن شوية من حنانه

LAMIA MAHMOUD يقول...

هايل يا فؤاد

بس انا عايزة اقولك انه لو كان عايش كان حيعزك فعلا لانه كان حنين اوي الله يرحمه

قطعت قلبنا واستريحت؟

اميرة هشام يقول...

ياااااه ايه الاحساس العالي ده

ربنا يارب يرحمه

ويخليكوا لبعض يااحمد
ويقدرك انك تسعدها

Malek يقول...

انا شايف يا احمد ان انت لو بتحب بجد و اوى احسن من الموضوع اللى انت كاتبه تدعيله و تصليله ركعتين ساعتها هو هيحبك بجد
مش كده ولا ايه

Mony The Angel يقول...

hwa akeed bi7ebbak zay manta bt7ebbo kda..
rabenna ye7'aleeko l ba3d ya a7mad 7'ally balak mnha bas :)

أحمد فؤاد الدين يقول...

akhkorkm ya gama3a 3ala elta3ke2at el7elwa di 3ala fekra ya lamia makansh asdi adiek ama ant ya ma7amd fdi 3'altiti ani 3amaltek blog and mony the angel fana men portsaid

Amira Hassan يقول...

معلش يا حبيبي محمد ابننا برده و لازم نستحمله

We2am يقول...

eh ya gma3a fe eh feh eh hena bezzabt? :S :S
leh kida bs?ya3ni 3ndk ya fo2sh w 3nd mero w kida msh hynf3 :'(
ana 7beto awe fe3lan..allah yer7mo..w akeed fe3lan ento shbh b3d..mn kotr ma7keto 3aleh..enta 7ad kwes awe kida ya fo2h? :P
bhzr tab3an..rbn ye7'lk l mero w ye7'leha lak :)

Malek يقول...

أشطه يا أميره
بقى كده يعنى
طيب أيدك على المصروف
والتيشرت الازرق بتاعى أتغسل ولا لسه
وطابخلنا أيه بكره على الغداء
أيه بتقولى أيه عدس تاااااااانى

Oma يقول...

mosh 3arfa a2olk eh bas e7sas 3'arib lma tekon mashoftesh babak
ana babaya motwafi men 3 snen t2reban..w sa3at a2ol howa law makontesh shofto 5ales ashal 3lia men eni ashofo w at3al2 beh w ba3den yesebni !!

bas mosh 3arfa

any way ana howa aked 7ases bek w 7ases be7obk leeh da..5alek dayman 3an 7osn zanoh 3shan yeb2a fa5or beek ;)

ana shayfa wa7da gamela bet7ebk w bet7ebha..rabena yes3dko..heya kefaya 3alek beldonia w elly feha ;)

أحمد فؤاد الدين يقول...

علي فكر بابا يبقي والد أميرة حبيبتي